KURS OG FORESTILLINGER

TRYGG PÅ SCENEN/TRYGG I KLASSEN ( Workshop)

Dette er en workshop der vi skal øve oss på å bli trygge nok til å stå foran andre.  Jeg tar gruppen/klassen med på enkle samarbeidsøvelser der de skal bruke kroppen og stemmen.  Her handler det om å tørre! Dere vil få tips om hvordan virke trygg på scenen. Hva kan man gjøre med kroppsspråket? Hva med blikket? Stemmen?

Frykt er en vanlig og viktig følelse som varsler oss om farlige situasjoner. Problemet er at en del mennesker er kjemperedde for ting som egentlig ikke er så farlige. F.eks det å stå foran andre å presentere noe. Mange er livredde for å snakke foran klassen. De kjenner at hjertet dunker superfort, de får vondt i magen og stemmen dirrer. Er dette farlig, det kjennes jo litt slik ut? Selv om det er ubehagelig er det verken farlig eller uvanlig.  Hjertet stopper ikke av angst selv om det nesten kan føles slik noen ganger. Men tankene dine kan lure deg til å tro at kroppen din ikke vil tåle det og at du vil miste kontrollen.

Ikke alle velger en jobb der de til stadighet må presentere noe, stå foran andre. Politikere, skuespillere eller foredragsholdere. Men så er det jo sånn at uansett hva slags jobb man ender opp med, så kommer man, i løpet av livet, i  situasjoner der han må stå foran andre.  Og da er det viktig å ha gjort det før. Hvis man er redd for noe, hva skal man da gjøre? Nesten alle som sliter med angst vil prøve å unngå det de er redd for. Men det er ikke så lurt. Vi trenger å øve masse på det vi er redde for. Vi må lære kroppen vår å tåle dette. Dersom vi hele tiden utsetter oss for det vi frykter istedenfor å unngå det, vil angsten etter hvert bli mindre og mindre. Vi lærer kroppen opp til å skjønne at det ikke er noen vits å reagere med full panikk på ting som egentlig ikke er farlig.

Det er dette vi jobber med i denne workshopen. Jeg har tjue års erfaring med å stå foran andre i min jobb. Jeg har gått ut av min komfortsone mangfoldige ganger. I denne workshoper vil jeg utfordre dere. Vi skal ut av komfortsonen og vise kroppen vår at det ikke er farlig i det hele tatt. Det er sunt å kjenne på en viss nervøsitet før man skal stå foran andre. Det gjør bare at vi er mer skjerpet. Denne workshopen handler om å bare kaste seg ut i noe. Rett og slett gi litt blaffen!

Workshopen tilpasses hver gruppes behov. Bare ta kontakt, så finner vi et opplegg som passer deres klasse/gruppe.

Målgruppe: Ungdomskoler, videregående skoler, Folkehøyskoler, Universitet, Kulturskoler, Teatergrupper, band m.m.

Varighet: Tilpasses hver gruppe

Antall: En skoleklasse. Max 40 stk.

Krav til rom: Vi bør helst være i en gymsal, stort musikkrom eller aula ( Vi beveger oss mye)

( Bildet er hentet fra Evje og Hornes kulturskole)

IMPROWORKSHOP PÅ SFO ( Workshop)

Workshopen startet med et prosjekt støttet av Cultive express. Barna forfatter,  gjennom kreative skriveøvelser, sin egen lille historie. De deles opp i grupper mens de jobber. Utfra historien skal de lage en liten fremføring ved bruk at teksten og bevegelser. De får utdelt kostymer og rekvisitter som de selv må finne ut hvordan de skal bruke. Målet med workshopen er la barna få bruke fantasien samtidig som de har klare mål å forholde seg til. Alt er lov, men det skal komme noe ut av arbeidet som skal kunne vises til de andre. Dette er en øvelse i å :samarbeide, å bruke fantasien, å skrive, høytopplesning samt det å stå foran andre og fremføre noe man selv har vært med på å lage. Vi jobber kun i fire timer ( fire torsdager), så det er utrolig hva barna har får til:)

Fra Workshop

Fra Workshop

 

God øvelse i å skrive

God øvelse i å skrive 

BARNEBURSDAG MED EGEN DANSELÆRER 

Endelig noe for dere som ikke vet hva dere skal finne på etter at kakene er servert. Barna er giret og trenger å aktiviseres. Nå kan dere prøve noe nytt. Jeg kommer hjem til dere og tar barna med på en 30-40 minutter med dans og bevegelse, mens mor og far kan puste ut. Dette er noen for både jenter og gutter, og krever ingen tilrettelegging. Alt jeg trenger er litt gulvplass.  Passer for barn fra 3 år og oppover. Hvorfor ikke gjøre noe kult for de større barna og. La «tenåringsjentene» få lære tøffe danser til musikken de pleier å høre på:)

BARN I BEVEGELSE ( Workshop)

Barn er i bevegelse hele tiden. De danser før de kan gå, de klatrer, løper og har en energi som vi voksne bare kan misunne dem. I skolen blir det stilt store krav til dagens barn, og jeg er opptatt av at vi ikke må glemme å leke. Mange barn finner sin mestringsarena i gymsalen, gjennom å bevege seg, gjennom å få tenke kreativt, gjennom samarbeid med andre elever. I denne workshopen skal barna få bruke kroppen og de skal få bruke kreativiteten. Dette skal ikke være et sted de skal prestere noe. Det skal være et sted der de har det gøy og der det er trygt nok til at de kan bevege seg ut av sin egen komfortsone uten å egentlig tenke over det. Dette er en fysisk workshop med ulike kreative øvelser. Det kreves ingen forkunnskaper innen dans. Målet med dette kurset er  at barna skal ha det gøy, og at de skal sitte igjen med kunnskap om kroppen sin og bruk av kreativiteten. Dette er  også en fin mulighet for personalet til å få hevet sin kompetanse på dette området. Mange av øvelsene jeg gjør, er fine å ta med videre i skolehverdagen.

Målgruppe: Barnetrinn og mellomtrinn

Varighet: En skoleklasse

Krav til rom: Det bør være nok gulvplass til at klassen kan bevege seg. Gymsal eller stort musikkrom/aula

Antall barn pr. gruppe: En skoleklasse

DANS BARNEHAGER ( Dansekurs)

Jeg er opptatt av at barn skal få muligheten til å oppleve kunst fra tidlig alder. De skal få bevege seg til musikk, og få bruke kreativiteten som bor i dem. Målet med dette kurset er at barna skal bli kjent med kroppen sin, og vite hva den kan gjøre: Hvor mye plass tar den i rommet, hvor liten/stor kan den være. Jeg bruker mange kreative øvelser, gjør litt styrke og danser masse med barna. Barnehagene kan selv bestemme hvor mange ganger de vil ha besøk. Jeg stiller ingen spesielle krav til lokalene, men det bør være ryddet gulvplass slik at gruppen kan få beveget seg.

KARIN OG KNØTTEKOMPANIET ( KURS OG FORESTILLING)

 

Dette er et prosjekt som starten i 2010. Da turnerte jeg rundt med Kristiansand kulturrullator. Konseptet var at jeg tok kontakt med en barnehage og et omsorgsenter som lå i nærheten av hverandre. Så besøkte jeg barnehagen en gang og gjennomførte en time med kreativ dans/danselek/sang sammen med barna.  I løpet av den tiden jeg var der ble barna trygge på meg. Jeg snakket med dem om at neste gang vi skulle gjøre dette så skulle det være på omsorgssenteret som ligger rett oppi gaten, og vi skulle involvere de gamle. Barna var veldig spent. Mange barnehager hadde allerede knyttet kontakt  med omsorgssenteret i forbindelse med 17.mai osv, men langt fra alle.

På den tiden hadde jeg selv en gammel grandtante på Straitunet. Hun kjedet seg ofte og jeg tok henne stadig i å sitte å se på barnehagebarn fra vinduet sitt. Hun smilte når hun så dem tusle forbi, klare for tur. Jeg vet at mange eldre syns det er fantastisk å kunne få være med de små, om det så bare er å observere når de sitter og spiser sin nistepakke. Det skal ikke så mye til hvis vi bare stopper opp og tenker på det.
Så jeg tok med meg barna fra barnehagen inn til de gamle. Noe av poenget er at vi kommer til dem. Det er jeg opptatt av. Dette skal også være for de som ikke kan komme seg ut og dermed er prisgitt det som kommer til dem. Så da jeg gjorde dette sist så ble de eldre trillet ned i rullestoler og senger om nødvendig.
Besøkene på omsorgssentrene var en suksess. Det skapte så mange fine øyeblikk mellom de små og de gamle. Barna danset mellom stolene, de kom med morsomme kommentarer og skapte liv i dagligstuen. Noen av de eldre ble med på noen av øvelsene om det bare var med armene, føttene eller hodet. De smilte og jeg fikk tilbakemeldinger på at dette var en fin opplevelse for alle parter. Barna spiste også nistepakken sin der og de eldre observerte de små og vi fikk fine samtaler og gode klemmer.
Jeg har stor tro på dette. Det skaper en relasjon mellom lokale barnehager og omsorgssentre. Noen steder er den der allerede, men ikke alle steder. Ikke minst er dans og musikk noe som knytter mennesker sammen uansett alder. Det kan vekke fram gode minner, og forskning viser at pasienter med f.eks Alzheimer reagerer positivt på musikk. Mange eldre får ikke mye besøk, og endel pårørende vegrer seg  for å ta med de minste på besøk. Derfor er dette så viktig. Barn har godt av å oppleve mennesker i ulike faser av livet, i trygge rammer.
I noen barnehager valgte vi å kun gjøre dette med førskolegruppen.

Målet med denne forestillingen/dette besøket er å få barna( fra barnehagen i nærområdet) inn til de eldre. Sette barnehagene i kontakt med eldresentrene. Både barn og eldre har glede av dette.  Dette er et spennende prosjekt som jeg har stor tro på.  Det samler alle generasjoner i og med at foreldre også gjerne vil se barna sine opptre. Dermed blir omsorgssenteret et samlingspunkt denne dagen:) Opplegget ble først presentert i Kristiansand kommune gjennom Kristiansand kulturrullator i 2010.

Målgruppe: Omsorgssentre/eldresenter/Barnehager

Antall medvirkende: Karin sammen med ca 15 barn fra en nærliggende barnehage( førskolegruppen)

Varighet: 25 minutter ( Over to ganger. Første gang i barnehagen)

Barn og eldre samles

Dans Dans Dans

Flott opplevelse for barn og voksne

Flott opplevelse for barn og voksne


 

 

SKROT ( Forestilling)

IMG_9979

SKROT
er en forestilling for de minste barna i barnehagen, an og med Silje Nordheim og Karin Moe Hennie. Målgruppe er barn fra ca. 1-3 år. Det er en forestilling der nysgjerrigheten vekkes. Alt skal utforskes. Barna møter to arbeidere. De to arbeiderne kommer til et nytt sted, og det er ikke et hvilket som helst sted. Det er et område fullt av skrot. Først må de finne ut av hva de skal gjøre med alt dette skrotet. De finner, etter mye om og men, ut at de skal sortere dette oppi merkede søppeldunker, men duoen er så fryktelig nysgjerrige. Akkurat som barna. De plukker opp ting fra bakken, og før det kastes i riktig dunk, så er det viktig å prøve om det kan brukes til noe.

Kan det lage lyd? lukter det noe? Kan det danses med? Hva kan vi gjøre med et tomt yoghurt beger? Hva kan en hullete støvel brukes til? Blikkbokser?  m.m.

Publikum følger de to gjennom deres arbeidsdag.

I forestillingen skal barna kjenne igjen produkter fra hverdagen: Yoghurt begre, blikkbokser, støvler m.m.

 

POLLUS- DEN LILLE POLLENPLAGEN ( Forfatterbesøk/forestilling)

pollus

Pollus har kommet for å bli i naturen, og nå har pollenkornet landet i bokhyllen også! Boken Pollus- Den lille Pollenplagen kom på markedet i april 2016. Den er skrevet av meg, og illustrert av Martin M. Hvattum. Den kan kjøpes i bokhandelen eller på nett: http://fortellerforlaget.no/produkt/barneboker-2-7-ar/pollus-den-lille-pollenplagen

For meg er det viktig å møte målgruppen min, og derfor håper jeg å kunne turnere med Pollus, slik at mange barn kan bli kjent med han. Et forfatterbesøk med Pollus vil passe godt for 1. og 2.trinn. Jeg  leser fra boken, men  legger like mye vekt på det visuelle. Jeg presentere en kombinasjon av forfatterbesøk og forestilling, fordi jeg har erfart at barna klarer å konsentrere seg over en lenger periode dersom man varierer. Jeg legger også opp til at det også blir en samtale med barna, for jeg tenker at de nok har mye på hjerte omkring dette tema. Allergi er et stadig økende problem i samfunnet. Boken er et samarbeid med Norges Astma- og Allergiforbund.

 

Målgruppe: 1. og 2.trinn

Varighet: En skoletime

Tidsrom for turné: Våren, siden det er et poeng å gjøre dette i pollensesongen.

Antall barn: Jeg tenker at dette kan gjennomføres i et klasserom/musikkrom, og ser for meg et tak på ca. 30 elever.

Klar til å lese for maaaange barn

IMG_8350

IMG_5259IMG_8180

NINJANA ( Forfatterbesøk og Ninjacamp)

Høsten 2019 kom jeg ut med min fjerde barnebok. Denne gangen skriver jeg for de litt større barna. Målgruppen er gutter og jenter fra 9-12 år.

Boken handler om Setesdalens egen ninja. Hun er en tilsynelatende vanlig jente som lever et tilsynelatende vanlig liv. Bortsett fra at hun bor med sin mormor helt alene i en hytte langt inne på fjellet, at hun trener kampsport halve natten og at hun snakker med ville dyr. Mens bygdefolket sover smyger Ninjana seg rundt i fjellheimen iført superheltdrakten sin, nemlig setesdalsbunaden. Hun bekjemper hyttetyver ved hjelp av skarpe søljer og beltespenner. Denne gangen står Ninjana overfor sin verste frykt. Et enormt snøskred truer med å begrave hele bygda. Kan Ninjana stoppe det?

Jeg fikk ideen til Ninjana da jeg for flere år siden hastet avgårde for å rekke skoletoget en 17.mai. Jeg har selv Setesdalsbunaden og den tar litt tid å ta på. Jeg løp nedover veien, noe som resulterte i at skautet skled ned i øynene mine og det gikk opp for meg: » Jeg ser ut som en ninja, en Setesdalsninja».

Jeg er allerede mye ute i skoleverket med denne boken.  Et forfatterbesøk med Ninjana består i å ta elevene med på prosessen fra idé til bok. Jeg er Ninjana denne dagen og kommer i Setesdalsbunaden. Jeg forteller også litt om bunaden. barna aktiviseres gjennom hele besøket. Jeg leser høyt fra boken og så avslutter vi med en «ninjacamp» der de får prøvd seg på ulike ninjatriks.

Målgruppe: 3-7 trinn

Varighet: En skoletime

Krav til lokale: klasserom, musikkrom eller aula

 

DINGLE SOM EN KRINGLE ( Forfatterbesøk/forestilling)

dingle som en kringle

Mini-forestillingen Dingle som en kringle tar utgangspunkt i boken med samme navn. Den er skrevet av meg, og illustrert av Tiril Valeur. Boken kom på markedet i mars 2016, og er å finne i bokhandelen. Den kan også kjøpes på nett: http://fortellerforlaget.no/produkt/barneboker-2-7-ar/dingle-som-en-kringle-bok-med-lyd

I forestillingen vil jeg hente fram aktivitetsversene fra boken, å spille dem ut med tilhørende bevegelser. Jeg trekker også frem andre aktivitetsvers som omhandler kroppen. Hva kan kroppen vår gjøre? Enkelte deler av kroppen er ganske rare. Hvorfor er det sånn? Hva om kroppen hadde vært annerledes?

Ja, tenk hvis min nakke kunne snakke og alle fingre hang på skakke. Hvis tåa likte te,
ja, tenk dere det!

Forestillingen handler om kroppen, og derfor er skjelettet Åsmund også med. Han er veldig glad i å danse ballet.

Tror dere at Åsmund kan danse ballet?

Målgruppe: 3-5 år + 1-3.trinn i skolen ( I to ulike versjoner)

Varighet: fra 30-40 minutter

Tidsrom for turné: Når som helst

Antall barn: Jeg tenker at dette kan gjennomføres i et klasserom/musikkrom, og ser for meg et tak på 50 barn.

image

image

image

 

EN HYLLE AV FØLELSER ( Forestilling)

12189291_10153183079482091_6989749518501067199_o

Målgruppe: 3-9 år

Antall medvirkende: 1

Varighet: ca 40 minutter

En teater/danseforestilling av og med Karin Moe Hennie. Hyllen » Spinnvill» er full av bøker. Inni hver bok bor det en følelse. Barna er med på å velge hvilken følelse vi skal ta ut å åpne. Barna aktiviseres gjennom hele forestillingen.

IMG_0135IMG_0131IMG_0477

redd stolt overrasket lei

KROPPEN MIN OG JEG ( Forestilling)

Kroppen min og jeg

Kroppen min og jeg

Målgruppe: 2 – 9 år

Antall medvirkende: 2( kan også gjøres med 1)

Varighet: ca 35 minutter

Annet: Forestillingen er i utgangspunktet en utendørsforestilling, men fungerer like godt inne som ute. Egner seg godt for turné.

Denne forestillingen handler om kroppen vår, og vi tar barna med på en reise gjennom den. Vi begynner på bunnen og avslutter med toppen! Barna aktiviseres fra scenen gjennom hele forestillingen. Skjelettet Åsmund er en viktig del av forestillingen. Han er glad i å danse ballett. Barna får se ulike danseteknikker og blir tatt med på en rekke rim og regler som er skrevet for anledningen.

Føttene mine er bunnen på meg.

De flater seg ut så lenge bakken er grei

Men er det noe hardt, da får føttene fart

Og treffer de noe spist, da forsvinner de vips

Og sender signaler til hjernen opp, som sier til munnen

rop hjelp, si stopp!


Neser kan være veldig forskjellige.

Liten som en ert

lang som en rakett

kort som en fyrstikk

eller tøyelig som en lang strikk.

Fregnete, snørrete, snufsete og rar,

rødmusset, hvitspettet eller tykkhudet som den til bestefar.

En nese kan være søt og bløt

den kan være hard som en stein, og ganske klein.

Med snørr som renner ut av kontroll,

og busemennvoktere større enn troll.

Panna er svett, og øynene blanke.

Hodet er tett, og jeg føler meg ganske

Surrete, surrete tung tung tung.

Surrete, surrete tung tung tung.

Slapp jeg vil til senga

slapp, hvor er senga?

Jeg vil ligge under dyna med masse tøy,

for jeg fryser og det er slett ikke noe gøy.

Utdrag Kroppen min og jeg

Det er også mulig å få se et utdrag av » Kroppen min og jeg». Varighet på ca 10 minutter.

DANS DANS DANS ( Forestilling)

 

Dans Dans Dans

Målgruppe: Alle

Antall medvirkende: 1

Varighet: 30 minutter

Annet: Forestillingen er laget for eldre mennensker ved institusjoner, men er lagt opp slik at barn, barnebarn osv kan bli med. En opplevelse som hele familien kan ha sammen.

«Denne forestillingen vises for tiden på ulike omsorgssentre i Kristiansand i regi av Kristiansand Kulturrullator». Jeg starter forestillingen med å ta med alle på en enkel oppvarming. Så får publikum se ulike dansesnutter: Stepp, moderne dans, Irsk dans m.m. Det er mye flott musikk og denne kombineres med tekster skrevet for anledningen.


LIKE UTENFOR ( Foredrag og/eller workshop)

Høsten 2019 kom boken » Like utenfor» ut på Abup forlag. Boken er et spennende samarbeid mellom fotograf Sigve Mathisen og Karin Moe Hennie. I en periode på 3 måneder dro vi rundt til ulike lokasjoner med kamera og prøvde å fange følelser ved bruk av kropp og bevegelse. Vi har prøvd å fange angsten i bilder. Vi har ønsket å gi bildene et preg hvor det også kan skimtes håp, styrke, noe vakkert. Tekstene er samlet inn fra folk over hele landet via sms, Messenger, mail og Instagram.

Målet vårt er at denne boka skal gi noe igjen til leseren, noe å bygge videre på, et lysglimt og en visshet om at angst og kurering av angst er noe mer enn et privat fenomen.

FOREDRAG:

Vi har tidligere gjestet » Torsdagskringla» ved Vågsbygd bibliotek med dette foredraget hvor vi tar publikum med på prosessen bak boken. Vi forteller om hvordan vi jobbet oss fram til et ferdig produkt. Sigve med kamera som verktøy og Karin med kroppen som sitt.

Varighet: ca 60 minutter

Krav til rom: Vi har behov for projektor

WORKSHOP: 

«Hvordan en kan jobbe med tanker og følelser i et visuelt og kroppslig utrykk. En innføring i hvordan å bruke fotografi. Alle kan få til noe, og med god veiledning kan alle skape noe.»

DEL 1:I en workshop vil vi starte med å snakke om prosessen bak boka. Om tanken bak, og om hvordan vi gikk fram. Vi viser bildene fra boka og snakker om de ulike lokasjonene og hvorfor vi valgte nettopp dem. Hvordan vi valgte å samle inn tekst.. Hvorfor vi gjorde det på den måten.

DEL 2: Nå vil ungdommene få jobbe praktisk i små grupper. De skal bruke mobilene sine. Sigve har med lommelykter og viser dem hvordanman enkelt kan skape en stemning kun ved bruk av enkle verktøy. Karin viser dem hvordan man med kroppen kan vise ulike stemninger. Det er enkle grep, men man må være bevisst valgene man tar. De får også mulighet til å jobbe med tekst. Alle gruppene får mulighet til å printe ut et av bildene de tar og vi henger dem opp som en utstilling.

Målgruppe: Videregående skoler, Folkehøyskoler, Høyskoler og Universitet.

Antall: En skoleklasse

Varighet: 2 skoletimer

krav til rom: Vi har behov for projektor


 

 

6 kommentarer til “Kurs og forestillinger”

  1. Dette var bra. Gjett om både bursdagsbarn, gjester og foreldre var fornøyde. Kjempegøy.Du var fantastisk flink med jentene. Dette anbefaler jeg absolutt videre.
    Hilsen jente 10 år og foreldre.

  2. Jeg vil mer enn gjerne anbefale dette videre. Barna stortrivdes til og med de som ikke ville være med fra begynnelsen. Det var ca 30 barn både gutter og jenter, og det var utrolig gøy å se alle samlet sammen og danse. Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger fra barna. De ønsket gjerne mer av dette.

  3. Bursdag med egen danselærer kan jeg anbefale. Jentene (alle 12 år) var super fornøyde med danseopplegget. De skal vise det i musikktimen på skolen. Og både lillebor (på 6 år) og lillesøster (8 år) har lært dansen av bursdagsbarnet i etterkant. Tusen takk!

  4. Vi feiret 10 års dagen til min datter hjemme hos oss. Det var en artig vri å få besøk av en danselærer midt i bursdagen:-) De danset til kul musikk i ca 30 minutter og det var tydelig at alle jentene likte det godt. Jeg har også hørt fra noen av mødrene i etterkant at dette hadde vært en knall gøy bursdag. Dette anbefaler jeg på det sterkeste…

    Anne Moe Skautvedt

  5. Hei!
    Jeg ble ti år forrige helg og feiret det med mine klassevenniner hjemme. Midt i bursdagen kom min tante og holdt dansekurs for oss. Det var kjempe gøy og alle som var i bursdagen synes det var morsomt. Gøye dansetrinn. Dette har jeg lyst til å gjøre igjen:)

    Hilsen Elise

  6. Hei
    Jeg, Marie, hadde klassebursdag med 15 jenter på 8 år. Da det ble sagt ar Karin skulle komme å lære oss en dans ble det full jubel:-) Alle syntes dansen var kjempekul og at Karin var veldig flink og grei. Vi planla å vise den i musikktimen dagen etter.

    Dette var en topp måte å engasjere barna på. Vi har fått mange tilbakemeldinger fra foreldre at barna syntes dette var gøy. I tillegg ble det tid til å rydde litt imens barna danset:-) kan virkelig anbefales.

    hilsen Marie og Liv Jorunn

Legg igjen en kommentar